пʼятницю, 29 січня 2010 р.

Чому варто їздити на Азовське море взимку?

Моє ставлення до моря ще з дитинства було дуже упередженим. Я майже щороку їздила з батьками на Балтійське море, яке асоціювалося у мене з нудними курортами, натовпом людей, гучною музикою та бездіяльністю. Тому я ніколи не ставила собі за мету побувати на морі в Україні. Але у червні минулого року я вирішила, що перебуваючи 120 км від моря, варто все ж таки до нього з'їздити. Таким чином я вперше потрапила на Азовське море. На питання, чи мені сподобалось, можу відповісти, що з тих пір я встигла побувати на Азовському морі вже 13 разів і стала його великою прихильницею :)


Азовське море є унікальним з багатьох причин. По-перше, Азовське море наймілкіше у світі - його глибина не перевищує 14 м (для порівняння - максимальна глибина Чорного моря: 2210 м). По-друге, воно є найбільш континентальним - тобто воно найбільш віддалене від океану серед усіх морів світу. По-третє, води Азовського моря містять відносно мало солі, тому воно легко замерзає, особливо уздовж північного узбережжя. Це створює неповторну можливість прогулятися по зимовому морю :)


На початку січня лід був ще не достатньо товстим для того, щоб впевнено по ньому ходити. Якби я не знала, що у Маріуполі море зовсім мілке, я б навряд чи наважилась на таку прогулянку. Дуже цікаво було ступати по крижинках різних форм та розмірів, однак додому я поверталась у мокрому взутті :) Море тільки починало замерзати - лід сягав приблизно 200 метрів від берега. В таких умовах ходити по морю досить небезпечно без достовірної інформації про глибину, хоча мабуть саме тоді, у процесі замерзання, воно найбільш вражає.


Через 3 тижні море було вже покрите міцним льодом і шаром снігу до самого обрію. Блакитне небо та море блискучого снігу можуть моментально підняти настрій, а у мене навіть викликають ейфорію :) Щоправда, особливо при сонячній погоді видно, що безхмарне небо над Маріуполем не зовсім блакитного кольору... У місті розташовані два величезні металургійні комбінати. Один з них (Азовсталь), був побудований у 30-их роках минулого сторіччя на самому березі Азовського моря. Ця локалізація виявилась дуже невдалою. У море щорічно потрапляють мільйони м³ стічних вод, які місять чимало токсичних речовин. Оскільки обмін води між Азовським та Чорним морями триває 60-80 років, забруднення акумулюється в Азові. До того ж, локалізацію комбінату було вибрано без урахування рози вітрів. Внаслідок цього більшість викидів (цей "чудовий" червоний дим, який можете побачити на фотографії) потрапляє над густозаселені райони Маріуполя. Звісно, Азовсталь - це лише одна з декількох екологічних проблем міста, але більше не розповідатиму, адже насправді не все так страшно - і навіть купатися у морі на пляжі біля металургійного комбінату можна, я неодноразово перевіряла це на собі :)


Тим не менш, на узбережжі Азовського моря в Донецькій області можна знайти й екологічно чисті місця. Я нещодавно вперше побувала у Новоазовську - невеликому містечку, розташованому приблизно 40 км на схід від Маріуполя, недалеко від кордону з Росією. Мені вдалося провести там лише півтора години з огляду на проблеми з транспортом (однак влітку кількість автобусних рейсів з приморських курортів до обласного центру значно збільшується), але у мене склалося враження, що Новоазовськ - це справді затишне місце для відпочинку, а водночас не зовсім відірване від цивілізації - все ж таки це райцентр з 12 тис. мешканців.


Якщо ви ще ні разу не були на морі в Україні - раджу вам спочатку з'їздити на Азов, а вже потім на Чорне - так набагато цікавіше :) Я вже встигла познайомитись з Чорним морем, але все одно мені більш до вподоби Азовське - і не знаю, чи основна причина в тому, що воно майже поруч, чи можливо в тому, що я його побачила першим :) Тому подумайте, можливо замість того, щоб зайвий раз їхати в Крим, варто побувати трішки східніше та побачити щось нове? І не лише влітку :)

1 коментар:

  1. Я хочу поділитися з усіма, хто тут шукає позику для бізнесу або особистого користування, щоб зв’язатися з паном Педро на pedroloanss@gmail.com, тому що пан Педро та його кредитна компанія – це все, кому я довіряю, коли справа доходить до вирішення фінансової ситуації, тому я рекомендую хтось шукає фінансової допомоги, щоб зв’язатися з містером Педро з річною прибутковістю кредиту 2 ставки, зараз? Ви розумієте, чому я виберу Педро з його кредитною компанією 100 справжніх фінансів.

    ВідповістиВидалити